מנחם אוסישקין - קוד ורובוטיקה
נווט למעלה
 
 


אגף טכנולוגיות מידע במשרד החינוך מוביל תכנית פיילוט בנושא קוד ורובוטיקה.
"קוד" הוא שפת פקודות שכותב אדם עבור מכונה (מחשב). "רובוטיקה" היא נושא רב-תחומי המשלב בתוכו הנדסת מכונות, הנדסת אלקטרוניקה והנדסת תוכנה.  

הטכנולוגיה היא חלק בלתי נפרד מחיינו. תוכנות מחשב ורובוטים משולבים בבית, בעבודה, בתעשייה, ברפואה, בכלי רכב, בכלי תקשורת, בלמידה ועוד. הבנת אופן הפעולה של הטכנולוגיה וטיפוח היכולת לפתח פתרונות לצורכי האדם באמצעות טכנולוגיה הם חלק מהותי מהכשרת הלומדים לתפקוד מיטבי במאה ה-21. כבר היום, מערכות החינוך בעולם מיישמות תכניות ללימוד שפת קוד לילדים צעירים בהקשר של התנסות פעילה והפעלה של רובוטים.
מתוך הכרה בחשיבות הנושא אגף טכנולוגיות מידע במשרד החינוך מפעיל השנה (תשע"ו) "תכנית קוד ורובוטיקה" לילדי בית הספר היסודי. התכנית מפתחת כישורי חשיבה של התלמידים, כגון פתרון בעיות, חשיבה אלגוריתמית, חשיבה לוגית וחשיבה יצירתית. הלמידה בתכנית היא פעילה ומאופיינת במשחקיות, בשיתופיות וביצירתיות.  


מטרות התכנית
  1. ​היכרות עם עולם הרובוטיקה ויישומיו בתחומים השונים ובכלל זה זיהוי המרכיבים הטכנולוגיים במערכת הרובוטית והאינטרנט של הדברים (Internet of Things), כגון טכנולוגיה לבישה.
  2. היכרות עם שפת הקוד ורעיונות מתמטיים חישוביים תוך כדי פיתוח חשיבה מסדר גבוה הכוללת חשיבה עצמאית, ביקורתית ויצירתית ובדגש על תהליכים מטה-קוגניטיביים. 
  3. תכנון ופיתוח פרויקטים בשפת קוד מבוססי חקר ושיתופיות בדגש על מיומנויות של חשיבה תכנותית.

על אודות רובוטיקה וקוד  

רובוטיקה היא תחום רחב המשלב תחומי הנדסה (הנדסת מכונות, הנדסת אלקטרוניקה והנדסת תוכנה), מתמטיקה, מחשבים ומדעים. הרובוט נע בסביבה הפיזית באמצעות חיישנים ומקבל פקודות מתוכנת מחשב הכתובה בשפת קוד. 
קוד הוא מערך פקודות המובנות למחשב (שפת מכונה), הנכתב על ידי מתכנת (או קבוצת מתכנתים) בשפת תכנות מסוימת כחלק מתהליך הפיתוח של תוכנה. תוכנות מסוימות מיועדות להפעיל רובוטים. בכיתה, במסגרת ה"תכנית קוד ורובוטיקה", הלומדים מתנסים בכתיבה בשפת קוד כדי להניע את הרובוט בסביבה הפיזית באמצעות חיישנים.  

פרטי התכנית

התכנית עתידה לפעול במתכונת מצומצמת (פיילוט) החל מתשע"ו ולמשך שלוש שנים. 
במהלך שלוש השנים מורה אחד או שניים מצוות בית הספר יעברו הכשרה מעשית.
תוכן הפעילות
 
1. הפיילוט כולל שני נושאים מרכזיים ללמידה:
2.תכנית קוד מבוססת SCRATCH;
3.תכנית רובוטיקה מבוססת רובוטי .Lego-EV3